16 юни 2009 г.

Венецианско Биенале 2009

Това е германският павилион представен тази година от британеца Лиам Гилик. Той е окупирал тази сурова сграда с чамови модули наподобяващи кухненски шкафове и е поставил на входовете цветни завески против насекоми като тези, които стоят по нашенските квартални бакалии. Германският павилион е открит през 1938г., в мрачните години преди Втората Световна. В духа на това време, в сградата не са предвидени никакви стаи за отдих и сервизни помещения като кухни. Лиам Гилик е решил да компенсира този факт като придаде неформална атмосфера на павилиона.









От цялата уморителна обиколка на "Жардини" и "Арсенале", в крайна сметка човек се чувства пренаситен от информация и това да попадне в Чехо-Словашкия павилион е наистина ободряващо. Роман Ондак е преобразил сградата като част от ландшафта в "Жардини" с истинска растителност. Идеята е съвсем проста, добре направена и има силен ефект. Точно преди да излезнеш от павилиона преживяваш чуство подобно на това, че туко-що са те минали с 20 лева, но с положителен знак. При всичкото изобилие от образи и обекти става все по-трудно, не просто да ти е чудно каква е идеята тук и там, а наистина вътрешно да се изкефиш от нещо. Роман Ондак е успял да го направи по лек и елегантен начин.





Американският павилион е посвтен изцяло на Брус Науман. Явно по традиция американците залагат на сигурно. През 2007 представиха Феликс Гонзалес Торес, а преди това Ед Раша. Нямаше и изненади в представянето на Брус Науман, защото беше показан с добре познати за публиката неща. Повечето неща бяха познати дори на културен провинциалист като мен.





Фреснкият павилион е превърнат в огромна клетка, а стените му са покрити със златни пайети. В дъното на клетката, в тъмно отделение се развява сребърен флаг. Златна клетка, развят флаг пробуждат асоциации за революция и капиталистически лукс в мелодраматичен стил "богатите също плачат".




Руския павилион ми се стори доста амбициозен и малко агресивен. Подбно усещане имах и от миналото им представяне на Биеналето. В това издание участват Павел Пеперщейн ( за съжаление снимките от неговите работи не станаха), Алексей Калима, Гоша Острецов, Андрей Молодкин, Анатоли Журавлев, Ирина Корина и Сергей Шеховцов.Шестима автори са обединени от темата "Победа над бъдещето". Заглавието е инспирирано от футуристична опера от 1913г. "Победа над Слънцето", по идея на Михаил Матюшин, Алексей Кручених и Казимир Малевич. Операта се е оказала предвестник на световните катастрофи от началото на 20-ти век. ( Това го пише в каталога им :-) ) Кураторката Олга Свиблова прехвърля тревожните съмнения на футуристите към днешната свтовна обстановка.

Андрей Молодкин е направил прототипи на "Нике" от Самотраки, които се изпълват с кръв и петрол на определени интервали от време с помоща на пневматични устройства. Всичко това се заснема с камера и се прожектира синхронно върху голям екран.





Гоша Острецов е направил мрачничко жилище на художник. Помещението е изпълнено със всякакви битови детайли и подобно на онези увеселителни стаички в "Дисниленд", има механични кукли, които се задвижват от време на време. Манекена от първата снимка започва трескаво да чертае кръгове щом се приближите.

Тази ръка, която се подава от висящата дреха внезапно започва да люлее картината закачена на стената.



Това е инсталацията на Алексей Калима. Първоначално помещението е тъмно и се виждат тези рисунки на тълпи от хора на футболен стадион със страшно много детайли и разработени ситуации. В същото време звук от човешка тълпа постепенно градира докато става заглушително силен и точно тогава рязко спира, лампата светва и рисунките изчезват.




Австриисткият павилион беше с участието на Елке Кристофек, Дорит Марграйтер, Франциска и Луис Вайнбергер. Вниманието на публиката обаче, беше засмукано от салона на Елке Кристофек, която е изпълнила залата с вихреща се феминистка живопис, сякаш изтекла от платната навсякъде по стените. Пълно е и с надписи от рода на:"Херман къде си?" или "Полът казва, че посетителите мъже нямат значение" или "Харесва ми, но не тук." Има примерно портрет на гол, разкрачен мъж и отдолу пише: "Генитално удоволствие" В Средата на залата има видео; художничката се е излегнала гола и коментира разни неща от изкуството и живота в откровен феминистки стил.









Франциска и Луис Вайнбергер бяха изтласкани назад в едно по-малко помещение. Тези хора правят много симпатични проекти с живи растения, които посаждат на най-невероятни места примерно в пазарска сезалова торба или върху купчина вестници. В павилиона имаше кръст направен от лепенки за насекоми, целите залепнали с мъртви мухи и всякакви други работи, кото подчертават природния си произход.







Това е Сръбския павилион. Тук доминиращия проект е "Топлина" на Зоран Тодорович. Това което виждате са дебели листове направени от човешка коса. Наоколо има видео филми, които показват как се стрижат самите хора. Тези видео разяснения отнемат от внушението на проекта в полза на това да утвърждават някакво количествено въздействие, с което всъщност го намаляват. Това което не виждате е силната миризма на животински протеин в близост до платформите. Няма как да бъде иначе при два тона човешка коса.





Това е румънският павилион. След Чехо-Словашкия павилион и Австрииския, още един посветен на натурата. Не знам дали е съвпадение или някаква мода. В румънския, човек трябва да се изкачи по тясна стълбичка за да види тази малка селскостопанска градинка със зарзават.



Има павилиони, които не могат да бъдат показани. Например полският павилион с работата на Кшищов Водичко е прекалено обвързана с мястото, звуците, осветлението и силуетите които се появяват и изчезват като сенки.
Павилиона за който се говореше най-много беше британският. Там се показваше видеото на Стив Маккуин само с предварително записване. В белгииския павилион показваха видеа на Фиона Тан. Един от най интересните павилиони е на Скандинавските страни и Дания. Уви нямам снимки от там. Можете да го видите на http://www.danish-nordic-pavilions.com/.
Скоро ще има още от картинки от Арсенале и Жардини.

1 коментар:

  1. Благодаря Вера, снимките са страхотни.

    Руският павилион е доста фотогеничен и работите изглеждат много по-добре на снимки. Не знам до колко павилиона е представителен за съвременно руско изкуство но изглежда че залагат на някаква шокираща визуалност и технически трикове. Миналия път останах с подобно впечатление също.

    Германският павилион беше невероятно критикуван и оставя наистина смесени чувства. Аз съм по-скоро за, по не особено критически издържани причини - имаше нещо недовършено и недообмислено сякаш, което след френската и други инсталации, които са свръхконтролирани беше освежаващо. Има нещо твърде обмислено често в съвременното изкуство, "сдъвкано", което не оставя място за зрителя да мисли. Не че инсталацията на Гилик поражда кой знае какви мисли, по-скоро объркване, което е важно също.

    Една от критиките, които изглеждаха смислени срещу работата му, беше че използва модела на т.нар франкфуртска (паметта ми изневерява, дали не беше мюнхенска!?) кухня, която е типичен утилитарен дизайн, доста по-компактна и констуирана така че домакинята да не се налага да прави повече от една крачка за всяка операция. Докато Гилик пренебрегва този утилитарен аспект и го превръща в чисто формален елемент за запълване на пространство.
    Което пък според мен е смислено, при положение че вече не сме в тази модернистична логика. Той взема просто модула като "декоративен" елемент и го повтаря и разтяга. Любопитно е като обръщане на логиката...

    Аз съм вече в Балчик за фестивала. Поздрави от Двореца!

    десислава

    ОтговорИзтриване

Уважаеми читатели и гости на AAD foundation, модераторите на блога имат право да скриват или изтриват мнения, когато те съдържат:

- спам или непоискани търговски съобщения
- нецензурни или вулгарни изрази, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа
- призиви към расова дискриминация, етническа и религиозна нетърпимост, сексуална дискриминация или насилие
- обидни описания на физически, интелектуални или морални качества на конкретни личности
- порнографско съдържание или съдържание, нарушаващо авторските права
-нямат отношение по темата на материала