3 август 2009 г.

плахо, за музея

Milwaukee Art Museum



Иска ми се да предложа само няколко първоначални размишления за музея.

Не съм следила детайлно дискусията до сега, но е страхотно, че я има. Когато Иван Мудов направи проекта с псевдо музея за съвременно изкуство в гара Подуяне, това което ме шокира най-много бе, че хората просто си дойдоха на откриването все едно най-нормалното нещо на света е музей да изскочи от никъде си, само с един прес бюлетин, без никаква дискусия и знак в общественото поле. Това беше много симптоматично не само за нивото на което всичко се случва в България, но и за това че гилдията не беше предизвикала достатъчно обществен интерес към този проблем.

Сега с проекта за САМСИ мисля че започнахме да осъзнаваме отговорността си да участваме и променяме това което се случва. Доколко това ще има ефект е отделен въпрос, но крачката е огромна. Тя е шанс за обединяване на усилията на всички ни, и въпреки че старите дрязги си остават и продължават да слагат прът в колелото, нашето поколение би трябвало да играе ролята на медиатор. Нямаме какво да делим, имаме само опит и знания които да съберем заедно.




Guggenheim-Hermitage, Vilnius (проект)




Ок, това беше лиричното отклонение за моята мотивация да се изказвам изобщо, въпреки че темата на пръв поглед няма пряко влияние върху условията на собствения ми живот и кариера.

Въпросът за архитектурата, който отпуши дискусията е важен, но на този етап от моя гледна точка второстепенен, така че няма да го засягам. Оставям картинките да говорят, като само добавям че архитектурните решения са вечно проблематични за конкретната задача - излагане на съвременно изкуство, но пък са важен културно-политико-туристически елемент. Международния интерес и легитимност на музея, колкото и повърхностно да звучи, се определят до голяма степен от представителната и визионерска архитектура. Така че тук много министерства и институции трябва да се чувстват заинтересовани, ако нещо ги интересува изобщо. Но пак настоявам, че от нас зависи да ги заинтересуваме, или да ги принудим да вземат позиция.




New Museum, New York


Задачите и ролята на един музей могат да са много различни. В нашия контекст има прекалено много очаквания и прекалено много ниши за запълване. Всичките ни надежди за някакво нормално ниво на институционализация са насочени към него. (Забележете, че контекста е съвсем обърнат и ако в световен мащаб има традиция на институционална критика и на възприемането на музея като неутрализатор на критическия и политически потенциал на изкуството, тук изобщо не можем да прилагаме този исторически стандарт. Извод: много е лесно винаги да търсим готови западни модели но те изобщо не работят ако искаме да изградим адекватен български контекст, който да се вписва в световния. Така че трябва да сме готови за креативни и компромисни решения и за ролята на този пръв наш музей.)

Основното нещо, което един музей за съвременно изкуство в България спешно трябва да направи е
1) да създаде и попълва редовно колекция
2) да изгради институционален контекст и легитимност на съвременното изкуство

И двете са всъщност огромни задачи, но нищо по-малко на този извънредно късен етап не върши работа.





Има много какво да се желае от проекта на Борис Данаилов и се надявам дискусията да окаже влияние върху крайния резултат.
Да не забравяме - един музей освен създатели и директори и куратори има и борд от специалисти и личности с визия. Така че решенията в крайна сметка рядко са еднолични.

Също ми се ще да не драматизираме. Един музей е само един вариант за представяне и колекциониране на съвременно изкуство. Той не изчерпва институционалните възможности по принцип, не блокира и създаването на други музеи.

Вярно е че при тази липса на средства, е нормално да залагаме всичко на един единствен проект.
Засега най-важно ми се струва да направим всичко възможно този поект да покрие поне един минимум от изисквания, за да може да има действаща сцена изобщо. А този проблем е спешен и изисква компромис и общи усилия.

кажете и вие.

Д.Д.


2 коментара:

  1. Zdraveite
    trudna zada4a e da byde6 pryv v komentiraneto na edna takava tema.
    dano horata se osmelqt da kajat mnenieto si.

    Bij jelala da se predstavq, za6toto smqtam 4e tova mnogo 6te povliqva na dumite mi.
    u4a arhitektura vyv Valencia, Ispaniq, pred zavyr6vane sym. Bila sym na obmen i v drugi dyrjavi v evropa.
    Gradyt, v koito jiveq ot 7 godini, ima gordostta da pritejava edin ogromen muzeen kompleks ot moderni sgradi, v polza na naukata i izkustvata. Vsi4kite mi poznati mu se vyzhi6tavat i smqtat, 4e tova e nezemno.
    Horata ot grada priemat mnogo dobre vsi4ki izqvi za razvitieto na grada. Moga da kaja 4e sravnitelno dobre im se informira, za6toto se har4at tehnite (a ve4e i moite) danyci za postroqvaneto i poddyrjaneto na vsi4ki syuryjeniq. Samo za kompleksa, koito spomenj, sa izrazhodvani okolo 1 miliard evro za poslednite 10 godini.

    Otnosno muzeq za syvremenno izkustvo v sofia razbraj ot edin forum vyv facebook 4rez edna priqtelka,arhitektka ot bylgaria. Opitaj da razbera ne6to dopylnitelno otnosno proekta, za6toto ima mnogo kakvo da se jelae ot edinstvenoto izobrajenie, koeto vidqh. Organizatorite na foruma ne znaeja ni6to pove4e, vypreki 4e sa bili na sybranie s arhitekti i predpriema4ite za muzeq.
    Bqj razo4arovana, za6toto sym sviknala v Evropa, i osobeno takiva golemi proekti (muzei za syvremenno izkustvo) da sa dobre predstaveni, da ima debat, horata da se izkajat...i kakto mi kazaja ot foruma, tova koeto vidqj e o6te proekt, a tuk 4eta 4e ve4e go otkrivali.
    Mai nikoi ne znae za tozi muzei?

    Moje bi za6toto sym arhitekt, ne me pritesnqva tolkova kolekciqta, koqto 6te predstavq. A moje bi za6toto moje da se promenq, da sa vremenni izlojbi, da ima ili nqma postoqnna.(poslednoto uprajnenie, koeto pravij, be6e muzei na istoriqta na valencia; taka 4e moje da se kaje 4e sym zapoznata malko s temata). No eto idva mi pyrviq po-to4en vypros, koi izkustva 6te predstavq - samo izq6tni? A muzikata, tancite, alternativnoto kino, nqkoe i drugo elektronno izkustvo, i to e syvremenno. Naskoro bqja prieti v ispaniq kato kulturno nasledstvo kompyutyrnite igri. Za6to da nqma zala za tova v tozi muzei za syvremenno izkustvo? Govorq samo za programata na tozi muzei, kakto kazaj ot arhitekturna gledna to4ka. Pyk o6te ne stava duma za formata.

    I o6te edin vypros, kakto i avtorkata spomenava, za6to e tova institucionalno myl4anie. Da ne bi tova da e nqkakyv 4asten muzei? Da ne im trqbva odobrenieto na naroda? Ta nali to4no grajdanite na sofia 6te sa posetitelite mu? Trqbva da se uveshtavat horata, 4e tova e nai-dobroto, koeto moje da stane ot tehnite danyci, ili ako e 4asten ( s golqma vhodna taksa) 4e naistina 6te e v polza za grada, za6toto 6te doidat mnogo hora na razni sbirki, konferencii, spektakli...Vyob6te nai-interesnoto, modernoto, syvremennoto.
    Ne znam dali symnenieto na avtorkata e opravdano, 4e trqbvat da se tyrsqt bylgarski re6eniq za deistvitelnostta v bg(institucionalnoto myl4anie i t.n). Moje bi prosto ne sme sviknali da pravim ne6tata, kakto v razvitite strani i moje bi zatova ne se postigat jelanite rezultati.

    Blagodarq

    ОтговорИзтриване
  2. лили, благодаря ви за коментара. казвате много важни неща, надявам се повече хора да го прочетат. всъщност архитектите повдигнаха дискусията първи, така че сме ви много задължени :) проблемът, както отбелязвате е че инициативата не идва от самите институции - министерство на културата, град София или други. Инициативата е личностна. На Борис Данаилов, макар и като директор на държавна институция - Националната галерия. Няма държавна културна политика, отделни хора правят това което могат. Парите за този музей са от норвежки фондове. Така че на практика могат да си направят това което си искат. Би било хубаво ако се вслушат в повече колеги и направят нещо, което да отговаря по-широко нуждите на съвременното изкуство. Но не са задължени, освен морално. Затова ми се иска покрай дискусиите за този музей не забравяме, че това не отменя проблема с липсата на държавна политика и не анулира необходимостта от повече такива институции - независимо дали ще се казват музеи, центрове или нещо друго.

    ОтговорИзтриване

Уважаеми читатели и гости на AAD foundation, модераторите на блога имат право да скриват или изтриват мнения, когато те съдържат:

- спам или непоискани търговски съобщения
- нецензурни или вулгарни изрази, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа
- призиви към расова дискриминация, етническа и религиозна нетърпимост, сексуална дискриминация или насилие
- обидни описания на физически, интелектуални или морални качества на конкретни личности
- порнографско съдържание или съдържание, нарушаващо авторските права
-нямат отношение по темата на материала