18 юли 2009 г.

Училище за революция



Поектът върви в списание Едно от началото на 2009, а през 2007-2008 като серия интервюта във вестник Култура.


УЧИЛИЩЕ ЗА РЕВОЛЮЦИЯ е проект, който предлага рамка за разглеждане на тенденциите на политическа ангажираност в изкуството днес.

УЧИЛИЩЕ ЗА РЕВОЛЮЦИЯ приема множество форми, следвайки идеята за тактически действия, които трудно могат да бъдат локализирани и фиксирани във времето и пространството. Проектът изследва възможните алтернативни вектори за дистрибуция на изкуство и неговото послание днес.

Социалните и политически проблеми през последното десетилетие отново поставиха на дневен ред въпросите за ролята на изкуството и възможността то да поеме функцията на своебразен политически и интелектуален авангард, позната ни от модернизма.
Въпреки, че политическото съзнание на художниците не е прекъсвало, мястото отредено на изкуството в нашата епоха е все по-сервилно и все по-конформистко, в синхрон и хармония с правилата на доминиращата социално-икономическа система.
В конфорта на една арт система , която има всички материални и интелектуални привилегии, и след провалените илюзии за възможните авангардни жестове, как художниците днес преоткриват критичната роля на изкуството?

В серията интервюта във в. Култура, този въпрос е поставен от гледна точка на близката история на съпротива в изкуството (от 60-те и 70-те) и днешната «пазарна» ситуация, в която всеки радикален художнически (или политически) жест е превърнат в луксозна стока за потребление.

За списание ЕДНО, УЧИЛИЩЕ ЗА РЕВОЛЮЦИЯ приема една по-директна визуална форма и изследва образните стратегии на художниците за предаване на политическо послание. Днес те са все по-малко завоалирани, и заемат агресивната визуалност на пропагандните образи, с директно съпоставяне на картина и текст. Съвременните художници продължават традицията на автори като Ханс Хаке и Барбара Крюгер от 70-те и 80-те (които творят и до днес) и често «имплантират» политическото послание в рекламни образи, или пък изследват иконични репрезентации на революцията. Днес когато «революционното» се превръща в още една маркетингова стратегия, УЧИЛИЩЕ ЗА РЕВОЛЮЦИЯ търси неговите възможни контра-функции в изкуството.

Десислава Димова


на снимката:
Claire Fontaine
Untitled, (ONE IS NO ONE), 2008
Acrylic and graphite on lithographic print, dyptiche 2, 85 x 85cm
courtesy: Claire Fontaine

4 коментара:

  1. Много срамежливо... ето това е проблема на повечето и често без ясна представа за какво иде реч творци. Когато се бунтуваш-трябва да си смел. Не съм открил колелото с тази мисъл, но ми се струва уместна. Когато критикуваш-прави го ясно и съзнателно.

    ОтговорИзтриване
  2. това ни се иска на всички май. поблемът обаче е по-сложен струва ми се. защото исторически всяка директна съпротива (художническа, но не само) накрая завършва продадена като всяко друго изкуство, или по-лошо - на тениски или в реклами. образно казано.
    изкуството би трябвало да се съпротивлява така, че да си остане все пак изкуство. сега политическото изкуство е толкова на мода - от художниците се очаква да говорят за бежанци, човешки страдания, липса на демокрация и т.н. за това се дават пари от културните институции (по света). и то това изкуство изглежда така - критично, документално, съпротивително. но е ли наситина... май няма еднозначен отговор. остава открит въпроса какво точно трябва да критикуваме и чии интереси обслужва понякога самата критика. аз самата не знам.
    благодаря много за коментара!

    ОтговорИзтриване
  3. ми това е проблемът - какво означава "от художниците се очаква", докато има такива работи, няма да има художници, а някви си хора, които слухтят кво се очаква от тях и после тичкат да изпълняват

    ОтговорИзтриване
  4. Докато някои хора са свикнали да коментират има други, които действат ... а това е по-добрия вариант
    виж www.humanthinks.com

    ОтговорИзтриване

Уважаеми читатели и гости на AAD foundation, модераторите на блога имат право да скриват или изтриват мнения, когато те съдържат:

- спам или непоискани търговски съобщения
- нецензурни или вулгарни изрази, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа
- призиви към расова дискриминация, етническа и религиозна нетърпимост, сексуална дискриминация или насилие
- обидни описания на физически, интелектуални или морални качества на конкретни личности
- порнографско съдържание или съдържание, нарушаващо авторските права
-нямат отношение по темата на материала